Scenariu exploziv lansat de un expert în securitate: Johannis poate să o suspende pe Dăncilă!

La scurt timp după ce preşedintele Iohannis a anunţat că-i retrage încrederea premierului, Tăriceanu ţinea să remarce că doar Parlamentul poate face acest lucru. Şi, într-adevăr, doar aleşii ţării o pot da jos pe Dăncilă. Un expert în securitate susţine însă că şeful statului are un alt as în mânecă pe care l-ar putea juca.

Preşedintele Iohannis ar putea să o suspende din funcţie pe Viorica Dăncilă dacă va fi demarată o anchetă penală pornind de la suspiciuni de înaltă trădare, atrage atenţia Hari Bucur Marcu, expert în securitate naţională.

Astfel, potrivit expertului, când un membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării – cazul Vioricăi Dăncilă, care este vice-preşedintele CSAT – intră în legătură cu o putere străină, fără să aibă mandat să facă asta de la Preşedintele României, pe probleme de politică externă şi de apărare naţională, ignorând sau negând chiar statutul constituţional al preşedintelui, acel membru CSAT poate fi bănuit de tentativă de suprimare a unităţii statului, prin negarea rolului Preşedintelui României, adică prin subminare politică. Ori, exact acest lucru l-a făcut premierul Dăncilă mergând în Israel fără a avea mandat din partea lui Iohannis.

“Cităm din Codul penal: „Art. 394. Trădarea: Fapta cetăţeanului român de a intra în legătură cu o putere sau cu o organizaţie străină ori cu agenţi ai acestora, în scopul de a suprima sau ştirbi unitatea (…) statului, prin: (…)

b) subminare (…) politică (…), se pedepseşte cu închisoarea de la 10 la 20 de ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.” „Art. 398. Înalta trădare: Faptele prevăzute în art. 394 (…), săvârşite de către (…) un (…) membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, constituie infracţiunea de înaltă trădare şi se pedepsesc cu detenţiune pe viaţă sau cu închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.” „Tentativa se pedepseşte.” De asemenea, se pedepseşte şi nedenunţarea infracţiunii prevăzute la Art.394.

Ce înseamnă citatele astea? Înseamnă că, atunci când un membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cum este vice-preşedintele CSAT, intră în legătură cu o putere străină, fără să aibă mandat să facă asta de la Preşedintele României, pe probleme de politică externă şi de apărare naţională, ignorând sau negând chiar statutul constituţional al preşedintelui, acel membru CSAT poate fi bănuit de tentativă de suprimare a unităţii statului, prin negarea rolului Preşedintelui României, adică prin subminare politică.

Să mai notăm că „puterea străină” la care face referire Codul penal poate fi chiar un aliat, un partener, un membru al aceloraşi organizaţii internaţionale sau chiar un prieten apropiat al României. Nu neapărat un inamic sau o putere străină ostilă României. Iar statul respectiv nu trebuie să aibă vreun obiectiv de ştirbire sau de suprimare a unităţii, independenţei, suveranităţii, integrităţii statului român. Este suficient ca trădătorul să aibă cel puţin unul dintre aceste obiective şi să intre în contact cu cine crede el, în scopul atingerii lui“, scrie, pe Facebook, Hari Bucur Marcu.

Expertul admite că nu ştim dacă aşa stau lucrurile cu premierul Dăncilă, aflată în vizită în Israel fără mandat de la Preşedintele României, însă ştim cu siguranţă că intrarea în legătură cu omologul israelian al premierului român nu a fost autorizată de singura persoană juridică abilitată să o facă, respectiv de Preşedinte.

Mai mult, potrivit lui Hari Bucur Marcu, mai ştim că acelaşi premier a ascuns Preşedintelui României discutarea în şedinţă de Guvern a unui subiect de politică externă şi de securitate, deşi era imperios şi constituţional obligată să îi spună din timp chestia asta. De asemenea,”mai ştim că vizita premierului român în Israel a fost pregătită de o ambasadă a României condusă de un însărcinat cu afaceri a.i. Adică, în ambasadă nu se afla nimeni acreditat de Preşedintele României şi care să fi depus jurământul în faţa Preşedintelui României. Aşa că acesta nu a autorizat nici măcar indirect vizita premierului”, scrie Marcu.

Ori, “aceste date şi fapte ar fi de natură suficientă pentru a ridica legitime semne de întrebare privind săvârşirea ori tentativa de săvârşire a infracţiunii de înaltă trădare. Doar o anchetă minuţioasă şi independentă ar putea face lumină asupra acestei suspiciuni. Iar, până la finalizarea acestei anchete şi până la decizia definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, doamna Dăncilă este nevinovată în faţa legii.”

“Atâta vreme cât înalta trădare este o infracţiune, rezultă cu claritate că ancheta minuţioasă şi independentă despre care am vorbit mai sus nu poate fi decât o anchetă penală. Aşa că este în obligaţia Preşedintelui României să aplice Articolul 109 din Constituţia României, care spune că Preşedintele României are „dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie”, îşi încheie expertul raţionamentul.

Reamintim că ieri, cu o zi înainte să îi ceară demisia lui Dăncilă, preşedintele Iohannis a subliniat că aceasta a plecat în Israel fără niciun fel de mandat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.